Ik word vaak gebeld door mensen die vragen hebben over hun Apple, hun hard- en software, over upgrades, wifi of iPhone's. Om je nog beter te kunnen helpen,

heb ik hieronder een opsomming gezet van hun vragen en mijn antwoorden.

Staat jouw vraag hier niet bij of wil je hulp bij de aanschaf van een nieuwe, het samenstellen of upgraden van jouw Apple?

Neem dan gerust contact met mij op. Bel 020-7077743 of mail ed@applesupported.nl

  • Twee-staps-verificatie voor je Apple ID

    Als je de beveiliging van je account wilt verbeteren, maar geen apparaten hebt die kunnen worden bijgewerkt naar iOS 9 of OS X El Capitan, kun je twee-staps-verificatie configureren voor je Apple ID.

    Wat is twee-staps-verificatie voor Apple ID?
    Twee-staps-verificatie is een beveiligingsfunctie voor Apple ID die is ontworpen om te voorkomen dat niemand anders toegang heeft tot jouw account of deze kan gebruiken, zelfs als ze het wachtwoord weten.
    Als deze functie is ingeschakeld, moet je je identiteit verifiëren met een apparaat of een andere goedgekeurde methode om het volgende te kunnen doen:

    • Inloggen bij je Apple ID-accountpagina
    • Inloggen bij iCloud op een nieuw apparaat of op iCloud.com
    • Inloggen bij iMessage of FaceTime
    • Een aankoop doen bij de iTunes Store, iBooks Store of App Store op een nieuw apparaat
    • Support verkrijgen van Apple voor Apple ID-gerelateerde zaken


    Is twee-staps-verificatie hetzelfde als twee-factor-authenticatie?
    Nee. Twee-factor-authenticatie is een nieuwere beveiligingsmethode die in iOS, macOS, tvOS, watchOS en Apple websites is ingebouwd. Deze methode biedt een gestroomlijndere gebruikerservaring en is vereist voor het gebruik van bepaalde functies die vragen om verbeterde beveiliging. Twee-factor-authenticatie is beschikbaar voor iCloud-gebruikers die ten minste één apparaat met iOS 9 of OS X El Capitan of hoger hebben.
    Als je Apple apparaten hebt die kunnen worden bijgewerkt naar iOS 9 of hoger, of OS X El Capitan of hoger, kun je twee-factor-authenticatie configureren.
    Twee-staps-verificatie is een oudere beveiligingsmethode die beschikbaar is voor gebruikers die geen Apple apparaten hebben, hun apparaten niet kunnen bijwerken of op andere wijze niet in aanmerking komen voor twee-factor-authenticatie.

    Hoe configureer ik twee-staps-verificatie?
    Je kunt twee-staps-verificatie configureren via de onderstaande koppeling. Klik op de koppeling, log in bij je Apple ID-accountpagina en volg de gegeven instructies.
    Configureer twee-staps-verificatie gelijk.

    Hoe werkt het?
    Wanneer je twee-staps-verificatie configureert, registreer je één of meer vertrouwde apparaten. Een vertrouwd apparaat is een apparaat dat je zelf beheert en waarop viercijferige verificatiecodes kunnen worden ontvangen via sms of Zoek mijn iPhone. Je moet minstens één telefoonnummer met sms-functie opgeven.
    Wanneer je hierna inlogt om je Apple ID te beheren, inlogt bij iCloud of een aankoop doet bij de iTunes Store, iBooks Store of App Store op een nieuw apparaat, moet je je identiteit verifiëren met zowel een wachtwoord als een viercijferige verificatiecode. 

    Nadat je bent ingelogd, heb je veilig toegang tot je account of kun je aankopen doen zoals gewoonlijk. Zonder je wachtwoord en de verificatiecode wordt de toegang tot het account geweigerd.
    Je krijgt ook een herstelcode van veertien tekens die je moet afdrukken en op een veilige plaats moet bewaren. Gebruik de herstelcode om opnieuw toegang te krijgen tot je account als je de vertrouwde apparaten niet meer hebt of het wachtwoord bent vergeten.

    Waar moet ik mijn herstelcode bewaren?
    Bewaar de herstelcode op een veilige plaats thuis, op het werk of een andere locatie. Overweeg meerdere kopieën van de herstelcode af te drukken zodat je deze op meerdere plaatsen kunt bewaren. Zo vindt je de code gemakkelijk terug wanneer je die nodig hebt en heb je een reservekopie voor het geval dat er één verloren gaat of wordt vernield. Bewaar de herstelcode niet op een apparaat of computer omdat een onbevoegde gebruiker de code zo onmiddellijk kan vinden. 
    Als je een nieuwe herstelcode nodig hebt, kun je er een aanmaken op je Apple ID-accountpagina. Log in met je wachtwoord en vertrouwde apparaat, ga naar het gedeelte 'Beveiliging', klik op 'Wijzig' en daarna op 'Maak nieuwe code aan'.
    Nadat je een nieuwe code hebt aangemaakt, werkt de oude herstelcode niet meer.

    Hoe log ik in bij mijn account met een app die het invoeren van twee-staps-verificatiecodes niet accepteert?
    Je kunt een nieuw app-specifiek wachtwoord genereren op je Apple ID-accountpagina en dit invoeren in het veld 'Wachtwoord' van de app waarbij je wilt inloggen. Op deze manier kun je veilig inloggen zelfs als de app die je gebruikt, het invoeren van verificatiecodes niet ondersteunt. Je kunt bijvoorbeeld een app-specifiek wachtwoord gebruiken om in te loggen bij iCloud met een externe mail-, adresboek-, of agenda-app.

    Als je een app-specifiek wachtwoord wilt genereren, log je in bij je Apple ID-accountpagina. Klik in het gedeelte 'Beveiliging' op 'Wijzig' > 'Maak wachtwoord aan'.
    Lees meer over app-specifieke wachtwoorden.

    Wat mag ik niet vergeten wanneer ik twee-staps-verificatie gebruik?
    Twee-staps-verificatie vereenvoudigt en versterkt de beveiliging van een Apple ID. Nadat je deze functie hebt ingeschakeld, heeft niemand anders toegang tot je account en kan ook niemand anders deze beheren zonder je wachtwoord, de naar jouw vertrouwde apparaten verstuurde verificatiecodes of jouw herstelcode te gebruiken. Jij bent de enige persoon die je wachtwoord opnieuw kan instellen, je vertrouwde apparaten kan beheren of een nieuwe herstelcode kan aanmaken. Apple Support kan je helpen bij andere aspecten van jouw voorzieningen, maar zij kunnen deze drie zaken niet voor je bijwerken of aanvragen. Wanneer je twee-staps-verificatie gebruikt, ben je verantwoordelijk voor het volgende:
    • Je wachtwoord onthouden
    • Je vertrouwde apparaten fysiek beveiligen
    • Je herstelcode op een veilige plaats bewaren
    Als je niet voldoet aan twee van deze drie vereisten, kan je Apple ID definitief worden vergrendeld.

    Waarom wordt mij gevraagd te wachten voor het configureren van twee-staps-verificatie?
    Als veiligheidsmaatregel laat Apple niet toe twee-staps-verificatie te configureren als recent grote wijzigingen zijn aangebracht aan de Apple ID-accountgegevens. Voorbeelden van grote wijzigingen zijn het opnieuw instellen van een wachtwoord of nieuwe beveiligingsvragen. Deze wachttijd verzekert Apple ervan dat jij de enige persoon bent die toegang heeft tot jou account, en ook de enige die deze wijzigt. Tijdens deze wachttijd blijf je je account zoals gewoonlijk gebruiken met alle Apple voorzieningen en winkels.

    Apple stuurt je een e-mail naar alle adressen die je hebt opgegeven om je op de hoogte te brengen van deze wachttijd en je te vragen contact op te nemen met Apple Support als je denkt dat iemand anders onbevoegde toegang heeft tot jouw account. Na de vermelde datum op de pagina van je Apple ID-account en in de ontvangen e-mail kun je twee-staps-verificatie configureren.

    Als de wachttijd is verstreken, hebt je 30 dagen de tijd om het configureren van twee-staps-verificatie te voltooien. Als je het configureren na 30 dagen probeert te voltooien of als je tijdens die periode grote wijzigingen hebt aangebracht aan je account, wordt opnieuw een wachttijd ingesteld

    Hoe schakel ik twee-staps-verificatie uit?
    Log in bij je Apple ID-accountpagina.
    1- Klik in het gedeelte 'Beveiliging' op 'Wijzig'.
    2- Klik op 'Schakel twee-staps-verificatie uit'.
    3- Stel nieuwe beveiligingsvragen in en verifieer je geboortedatum.

    Je ontvangt een e-mail om te bevestigen dat twee-staps-verificatie is uitgeschakeld voor je Apple ID.

  • EXTRA TELEFOONNUMMERS TOEVOEGEN APPLE ID

    Heb je net je telefoon gereset omdat je niet anders kon en moet je door het verificatie proces. Is je telefoon net gestolen of stuk en kun je op je mobiel geen codes ontvangen? Dit zijn best vaak voorkomende situaties.
    Gelukkig kun je dan extra vertrouwde nummers toevoegen. Hoe en wat leg ik hieronder uit..

    Waarom extra telefoonnummers toevoegen?
    In sommige gevallen kunnen vertrouwde apparaten niet werken, denk hierbij wanneer je geen (mobiel) internet hebt. Dan kun je er nog steeds voor kiezen om de code te laten toesturen naar je gekoppeld telefoonnummer via sms. Als je dan nog eens geen toegang hebt tot je iPhone (bijvoorbeeld als deze gestolen is) dan heb je een probleem. Je moet namelijk inloggen met je Apple ID en wachtwoord op iCloud.com om je iPhone te blokkeren, daarom is het slim om extra vertrouwde telefoonnummers toe te voegen. Wanneer je in zo'n situatie komt is het fijn dat je dan de code ook naar bijvoorbeeld je partner gestuurd kan worden.

    Extra vertrouwde telefoonnummers toevoegen aan je Apple ID met je iPhone of iPad
    In iOS kun je eenvoudig een extra telefoonnummer toevoegen via onderstaande stappen.
    • Open Instellingen en tik bovenin op je naam (account)
    • Kies voor 'Wachtwoord en beveiliging'
    • Tik op 'Wijzig' naast' 'Vertrouwd telefoonnummer'
    • Kies voor de optie 'Voeg een vertrouwd telefoonnummer toe'
    • Volg de stappen op het scherm


    Extra vertrouwde telefoonnummers toevoegen aan je Apple ID via een webbrowser
    Ook via de Apple ID-website is het mogelijk extra vertrouwde nummers toe te voegen.
    Ga naar appleid.apple.com en log in met je Apple ID. Navigeer naar 'Beveiliging' en klik op 'Wijzig' naast' 'Vertrouwd telefoonnummer'. Kies voor de optie 'Voeg een vertrouwd telefoonnummer toe' en volg de stappen op het scherm.
    Wanneer je nu inlogt met iCloud of je Apple ID kun je nu naast je vertrouwde apparaten of eigen telefoonnummer ook kiezen voor de overige nummers die je hebt gekoppeld. Altijd handig in onverwachte situaties.

  • APPLE ID WACHTWOORD RESETTEN?

    Een Apple ID heb je nodig om in te loggen bij iCloud, de App Store en iTunes, anders kun je die diensten niet gebruiken. Best vervelend dus als je je wachtwoord vergeet. Gelukkig zijn er een aantal manieren om dit wachtwoord te herstellen. Deze zet ik hieronder voor je op een rij.

    1. Apple ID wachtwoord herstellen via e-mail.
    Apple heeft een reset-oplossing voor als je jouw Apple ID wachtwoord vergeten bent. De instructies hiervoor kun je gewoon naar je mail-adres laten versturen of je reset via de browser als je beveiligingsvragen hebt ingesteld. Deze manieren werken als volgt:

    1. Open je webbrowser;
    2. Ga naar iforgot.apple.com;
    3. Vul je Apple ID (je e-mailadres) en de code eronder in en kies ‘Ga door’;
    4. Tik op ‘Mijn wachtwoord’ en ‘Volgende’;
    5. In het volgende venster kies je voor een nieuw wachtwoord via mail of om een nieuw wachtwoord aan te vragen via beveiligingsvragen.

    2. Vergeten wachtwoord herstellen via tweestapsverificatie.
    Wachtwoord vergeten, maar tweestapsverificatie ingesteld, dan werkt het resetten net iets anders dan de tip hierboven. Volg dan de onderstaande stappen.

    1. Open je webbrowser;
    2. Ga naar iforgot.apple.com;
    3. Vul je Apple ID en de onderstaande code in;
    4. Kies ‘Ga door’;
    5. Vul je opgegeven telefoonnummer in en ‘Ga door’;
    6. Kies voor ‘Gebruik vertrouwd telefoonnummer’ en ‘Ga door’;
    7. Tik op ‘Begin accountherstel’.

    3. Herstel je Apple ID.
    Ben je niet alleen je wachtwoord vergeten, maar ook het e-mailadres of de gebruikersnaam, dan kun je proberen om die via Apple te achterhalen. Dat werkt op de volgende manier.

    1. Open je webbrowser;
    2. Ga naar iforgot.apple.com;
    3. Kies voor ‘Apple ID vergeten’;
    4. Vul je voor- en achternaam in, je e-mailadres en de tekens uit de afbeelding;
    5. Als hetzelfde e-mailadres voor Apple ID gebruikt wordt, laat Apple het je weten, zo niet, probeer andere mailadressen en klik op ‘Ga door’;
    6. Kies voor herstellen via e-mail of via beveiligingsvragen om het wachtwoord te achterhalen.

  • HOE KAN IK PRAM ZAPPEN VAN MIJN MAC?

    Je Mac is voorzien van PRAM (parameter random access memory) en NVRAM (niet-vluchtige RAM) geheugenblokken. In deze geheugenblokken worden een aantal standaard instellingen voor Mac OS X bewaard. Afhankelijk van het type Mac dat je bezit worden instellingen opgeslagen die betrekking hebben bijvoorbeeld je toetsenbord, scherm- instellingen, opstartdisk e.d. Hieronder vind een overzicht van alle instellingen die worden opgeslagen in het PRAM en NVRAM, mochten er problemen met je Mac voordoen die betrekking hebben op één van de onderstaande instellingen dan is het raadzaam om de reset procedure uit te voeren. Je kan het PRAM en NVRAM geheugen als volgt resetten:
    - 1. Schakel allereest je Mac uit
    - 2. Houd de toetsen Command⌘ + Option⌥ + P + R tegelijkertijd ingedrukt. Dit vereist flexibele vingers :-)
    - 3. Schakel je Mac in en houd de toetsen ingedrukt tot dat je Mac opnieuw herstart en je het opstartgeluid voor de tweede keer te horen krijgt.
    - 4. Laat hierna de toetsen los. Alle waardes in het PRAM en NVRAM van je Mac worden door de bovenstaande procedure gereset naar de standaardwaarden. Op sommige Mac’s kan het voorkomen dat de interne klok wordt gereset naar een “fabrieks” datum: Deze dien je in dat geval handmatig aan te passen naar de juiste datum en tijd.

  • TOESTCOMBINATIES OM DIAGNOSES TE DOEN

    Sommige Mac-functies zijn beschikbaar door tijdens het opstarten bepaalde toetsen ingedrukt te houden.

    Houd de toetsen onmiddellijk ingedrukt nadat je op de aan/uit-knop hebt gedrukt om de Mac in te schakelen. Houd de toetsen ingedrukt tot de omschreven actie wordt uitgevoerd.
    Hier staat het overzicht: Toetscombinaties

    Meer informatie Deze combinaties werken op Intel-Macs.
    Als je Mac is beveiligd met een firmwarewachtwoord, wordt bij sommige van deze combinaties het opstarten pas voltooid nadat je het firmwarewachtwoord hebt ingevoerd.
    Er zijn andere toetscombinaties beschikbaar op de Mac nadat de Mac is opgestart.
    De System Management Controller (SMC) op een Mac opnieuw instellen

  • ICLOUD OF .ME?

    Heb je nog een @me.com, @mac.com of @icloud.com email adres en weet je niet welke je nog kunt gebruiken?
    Kijk dan even op onderstaande link. Daar wordt uitgelegd hoe, wat en waar.
    Uitleg over @icloud.com, @me.com en @mac.com emailadressen

  • TRIMENABLER VOOR NIET APPLE SSD'S

    Als je een SSD in je mac zelf geplaatst hebt of ik heb dat al een tijd geleden gedaan dan heb je grote kans dat de TRIM functie niet (meer) aanstaat. Trim zorgt ervoor dat je SSD in optimaforma dus snel blijft. Apple doet dat niet standaard voor niet Apple SSD's. Om nu je SSD in optimale vorm te houden kun je vanaf Yosemite met een Terminal commando dit aanzetten. Start Terminal en type het volgende: sudo trimforce enable
    Druk op enter en bevestig dit met je wachtwoord en maak het proces af. Na een herstart is TRIM actief en blijft je mac gezond en snel.

  • IPHONE 7 IN DFU

    Bij alle modellen van de iPhone tot nu toe kon je die altijd in Recovery of DFU modus zetten door de Power- en de Home-knop een aantal seconden samen ingedrukt te houden. Dit is niet mogelijk met de iPhone 7, want die heeft eigenlijk helemaal geen Home-knop meer

    De Home-knop op de iPhone 7 heeft eigenlijk geen bewegende delen meer, de iPhone 7 geeft je die illusie dankzij de ingebouwde Taptic Engine. Dat is een gewichtje met veertjes dat voor trillingen zorgt als je drukt op de Home-knop van de iPhone 7, waardoor het lijkt alsof je iets indrukt, terwijl dat helemaal niet zo is. Maar dat werkt natuurlijk alleen maar als de iPhone aanstaat en het besturingssysteem geladen is, terwijl het in Recovery of DFU modus zetten juist gebeurt terwijl datzelfde besturingssysteem nog niet actief is.

    Apple heeft dit opgelost door daarvoor nu de onderste volumeknop te gebruiken, dat is dus de knop waarmee je het volume zachter zet. In de video's hieronder kan je precies zien hoe het werkt als je een iPhone 7 en zo'n modus wilt zetten.
    iPhone 7 in Recovery Modus. DFU

  • iCloud-fotobibliotheek en hoe werkt het?

    Sinds iPhoto is 'vervangen' door Foto’s voor OS X krijg ik veel vragen binnen over deze nieuwe applicatie. Ik probeer deze zo goed mogelijk te beantwoorden met behulp van mijn tips & tricks.
    Ik krijg veel vragen over iCloud-fotobibliotheek, veel mensen snappen de werking er niet van en zijn verbaasd dat foto’s verwijderd worden over al hun apparaten. Wat is iCloud-fotobibliotheek, hoe zit het met de iCloud-opslag, enzvoorts, je leest het hieronder terug.

    Wat is iCloud-fotobibliotheek?
    iCloud-fotobibliotheek is één bibliotheek die je bewaart in iCloud en deze wordt gesynchroniseerd (indien gewenst) met al je apparaten. Simpel gezegd, vanaf nu heb je geen bibliotheek meer op je Mac, iPhone of iPad maar in iCloud. Alle wijzigingen worden gesynchroniseerd met deze bibliotheek en worden overal getoond.

    Hoe iCloud-fotobibliotheek activeren?
    Open de Foto’s voor OS X applicatie en navigeer naar de menubalk. Klik hier op Foto’s ▸ Voorkeuren ▸ iCloud ▸ schakel hier de optie 'iCloud-fotobibliotheek' in. Voor iOS dien je dit te doen via Instellingen ▸ iCloud ▸ Foto’s ▸ schakel hier de optie 'iCloud-fotobibliotheek' in.

    Synchroniseren van foto’s
    Zodra je iCloud-fotobibliotheek hebt geactiveerd worden alle wijzigingen aan je foto’s gesynchroniseerd. Dit houdt in dat wanneer je een foto bijsnijd deze versie ook beschikbaar is op je Mac en iOS. Verwijder je een foto op je iPad dan is hij ook verwijderd op je Mac, iPhone, enzovoorts. Maak je een nieuwe foto met je iOS apparaat of voeg je nieuwe foto’s toe aan de OS X applicatie dan worden deze onmiddellijk (via een Wi-Fi verbinding) geupload naar je iCloud-fotobibliotheek en kun je ze op al je apparaten raadplegen.

    Handmatig foto’s importeren
    Handmatig foto’s importeren is eigenlijk niet nodig omdat zoals al eerder aangegeven alle nieuwe foto’s onmiddellijk worden geplaatst in je iCloud-fotobibliotheek. Toch kun je foto’s handmatig toevoegen aan deze bibliotheek via de Foto’s voor OS X applicatie. Sluit je iOS apparaat met de usb-kabel aan op je Mac en navigeer naar de Foto’s voor OS X applicatie. Klik op het tabblad 'import’ in de knoppenbalk, onmiddellijk worden alle nog niet toegevoegde foto’s weergegeven. Via de knop ’toon alles' kun je al je foto’s bekijken, selecteren en importeren.

  • iCloud foto's verwijderen?

    Foto’s verwijderen van iPhone, iPad of Mac, maar niet in iCloud-fotobibliotheek

    Regelmatig krijg ik de vraag of het mogelijk is om foto's te verwijderen van je iPhone, iPad of Mac, maar niet in iCloud-fotobibliotheek. Ik kan daar heel kort over zijn, dat kan niet.
    Veel gebruikers weten nog niet goed hoe iCloud-fotobibliotheek precies werkt, echter is de werking erg eenvoudig. Wie iCloud-fotobibliotheek inschakelt heeft maar één fotobibliotheek en die bevindt zich in iCloud. De bibliotheek zorgt ervoor dat alle foto's worden gesynchroniseerd met al je apparaten. Verwijder je dus een foto op je iPhone, dan wordt deze ook verwijderd op je Mac, Apple TV en iPad.
    iCloud-fotobibliotheek is ontzettend handig, zo kun je alles op één apparaat bewerken en worden alle wijzigingen gesynchroniseerd.

    De reden waarom gebruikers foto's willen verwijderen van hun toestel heeft meestal te maken met te weinig opslagruimte. De fotobibliotheek kan immers de nodige GB's opslurpen. Gelukkig heeft Apple de mogelijkheid ingebouwd om de opslag van de fotobibliotheek te optimaliseren. Een geoptimaliseerde iCloud-fotobibliotheek houdt in dat bepaalde foto’s volledig worden bewaard (vaak de recente) en andere in een lagere resolutie

    Wanneer je deze foto’s wilt bekijken, zal de volledige versie van een foto worden gedownload vanuit iCloud. Na enige tijd wordt deze dan weer omgezet naar een lagere resolutie. Je iDevice of Mac regelt dit volledig zelfstandig, hierdoor heb je extra opslagruimte zonder dat je hier moet naar omkijken.

    Je kunt de optimalisatie inschakelen voor iOS via Instellingen ▸ iCloud ▸ Foto’s ▸ Schakel ‘Optimaliseer iDevice-opslag’ in. Voor macOS (OS X) dien je de Foto’s applicatie te openen, navigeer dan naar de Menubalk ▸ Foto’s ▸ Voorkeuren ▸ iCloud ▸ schakel de optie ‘Optimaliseer Mac-opslag’ in.

  • WAT TE DOEN ALS JE APPLE NIET MEER START?

    Kijk even bij het kopje "TOESTCOMBINATIES OM DIAGNOSES TE DOEN" hierboven.
    Daar staan diverse aanwijzingen om je verder te helpen. Lukt dat niet neem dan contact op met mij.

  • TELEFOONNUMMER APPLE NEDERLAND

    Heb je een probleem met je Apple ID en wachtwoord en wij komen er samen niet uit bel dan met Apple Nederland.
    Zij zijn dan de enige die je nog kunnen helpen.

    Nederland:
    0800 0200 570

    België:
    0800 99846

    * Deze telefoonnummers zijn gratis en bereikbaar tussen 8u en 18u30.

    Gesprek plannen kan ook via deze website link:
    https://getsupport.apple.com
    Zij kunnen als enige je account deblokkeren. En dit geld als laatste optie. (enkel als twee-stapsverificatie niet was ingesteld)

  • HOE WERKT DE GRATIS DIAGNOSE APPLEGENIUS BAR?

    Ga naar deze URL en kies voor afspraak GeniusBar. Dan moet je even inloggen en een afspraak maken. Zo hoef je niet lang te wachten bij Apple om geholpen te worden. Zij zullen wat korte tests doen en je vertellen wat er aan de hand kan zijn.